بهداشت خانواده

وبسایت پزشک خانواده و سلامت

بهداشت خانواده

وبسایت پزشک خانواده و سلامت

انشاالله در این وبسایت به درج مقالات پزشکی و سلامت خانواده و همچنین معرفی کتابهای کاربردی در این حوزه می پردازیم.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

fibrome/rahem

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۸ ق.ظ

درمان گیاهی فیبروم رحم

منبع: www.khalayegh.com


فیبروم رحم به توده های غیر سرطانی و خوش خیمی گفته می شود که در ناحیه رحم رشد می کنند. توده‌ های خوش خیم در دیواره رحم ممکن است به کوچکی حبه انگور یا به بزرگی یک طالبی باشندحدود ۲۵ تا ۳۰ درصد زنان در سنین باروری مبتلا به فیبروم رحم هستندبا ما همراه باشید تا با هم راهکارهای درمان گیاهی فیبروم رحم را بررسی کنیم.

انواع فیبروم عبارتند از فیبروم اینترامورال (داخل عضله رحم)، ساب سروزال (توده ی برجسته ی خارج رحمو فیبروم زیر مخاطی (داخل حفره رحم). در ذیل عکس فیبروم رحم را مشاهده می کنید.

درمان گیاهی فیبروم رحم

علل فیبروم رحم

زمینه ژنتیکیژن‌ هایی که رشد سلول‌های عضلانی دیواره رحم را تسریع می‌کنند، می‌توانند در این امر دخیل باشند.

ناهنجاری‌ های عروق خونی رحم، هم می‌تواند عامل موثری به حساب آید.

به وجود آمدن تغییراتی در هورمون های پروژسترون و استروژن می‌تواند به نوعی در این امر دخیل باشد.

نژاد سیاه، چاقی، سنین نزدیک به یائسگی و سیگاری بودن نیز از علت‌ های ایجاد فیبروم رحم می‌باشندچند عکس فیبروم رحم در ادامه درج می شود.

درمان گیاهی فیبروم رحم

علایم فیبروم رحم

حدودا از هر ۴ خانم، ۳ خانم در طول زندگی خود دچار فیبروم می‌شوند، اما اکثر آن‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند چون فیبروم‌ها اغلب هیچ علامتی از خود نشان نمی‌ دهند.

خونریزی های غیر طبیعی و زیاد در عادت ماهانه، طولانی بودن خونریزی های ماهانه، خونریزی بین دوره های قاعدگی، کاهش فواصل بین قاعدگی‌ ها

درد و فشار در ناحیه لگن، کمردرد، پا درد، یبوست، ترشح واژینال مزمن

بزرگ شدن شکم، درد در حین رابطه جنسی با همسر

احساس پری در پایین شکم، احساس فشار روی مثانه و ادرار زیاد، مشکل در تخلیه مثانه

مشکلاتی در تولید مثل مانند نازایی، سقط جنین یا زایمان زودرس

فیبروم ها اکثرا در یک معاینه بالینی معمول با تصویربرداری مشخص می‌شوند.

فیبروم رحم با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست ولی در بیمارانی که فیبروم رشد سریعی دارد و یا فیبروم آن‌ ها حین یائسگی رشد کرده است، بایستی احتمال فیبروم سرطانی را در نظر داشت.

درمان گیاهی فیبروم رحم

عوارض فیبروم رحم

خطر ابتلا به کم خونی بر اثر خونریزی شدید و یا طولانی مدت رحمی

ایجاد درد شدید بر اثر پیچ خوردن و یا استحاله فیبروم

اختلال در بارور شدن فرد به دلیل انسداد و یا منحرف شدن لوله‌ های رحمی

فیبروم‌های زیر مخاطی می‌توانند منجر به اختلال در کاشت تخمک بارور شده در دیواره داخلی رحم شوند و نتیجتا رشد جنین تحت تاثیر قرار می‌ گیرددر این موارد پزشکان اغلب توصیه به برداشتن این نوع از فیبروم‌ ها قبل از تلاش برای بارور شدن می‌کنند.

پیشگیری از فیبروم رحم

اجتناب از مصرف هورمون‌های زنانه

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری در صورت مصرف دوز زیاد ممکن است باعث بزرگ شدن فیبروییدها شود.

معاینات دوره ای را فراموش نکنیدبه این دسته از افراد توصیه می شود که هر سه تا شش ماه یک بار به پزشک متخصص زنان مراجعه کننداین پیگیری ها به این دلیل انجام می شود تا معلوم شود که آیا فیبروم بزرگ شده یا نه و یا اینکه آیا فیبروم جدیدی به وجود آمده است یا نه.

راههای درمان فیبروم رحم چیست؟

اگر فیبروم رحم علامتی نظیر خونریزی شدید، فشار یا درد تولید نکند و منجر به نازایی نشود، معمولا نیازی به درمان نخواهد داشت.

امروزه سعی می شود که حتی الامکان از روش های طبی برای درمان فیبروم رحماستفاده شود تا ریسک جراحی به بیمار تحمیل نشود.

برخی داروها ممکن است باعث فرو کش کردن علائم فیبروز رحمی شوند و حتی از رشد آن جلوگیری کنند یا آن را کند سازنداما هنگامی که بیمار دارو ها را کنار می‌گذارد، بافت فیبری اغلب بار دیگر رشد می‌کنند.

برای به حداقل رساندن خونریزی رحمی مصرف پروژستین‌ها توصیه می شودبرای تخفیف درد هم استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی استفاده می گرددجهت درمان خونریزی در برخی موارد از آمپول دیفرلین یا دکاپپتیل به مدت حدود شش ماه استفاده می شوداین آمپولها با کاهش سطح هورمون‌های زنانگی (استروژن و پروژسترونسبب یک حالت یائسگی موقتی می‌شونددر نتیجه پریود قطع می‌شود و فیبروم‌ها جمع می‌شوند و کم خونی فرد بهبود می‌یابد.

اگر فیبروم رحم در بارداری رخ دهد در اغلب اوقات احتیاج به درمان وجود ندارداگر درد‌های شکمی در سه ماهه اول و دوم بارداری پیش بیاید، می‌توان آن را با مسکن‌ های معمولی کنترل کرددر مورد فیبروم‌ هایی که منجر به سقط مکرر جنین شوند، پزشک ممکن است یکی از فیبروم‌ ها یا تمامی آن‌ها را بردارد.

در جراحی فیبروم رحم با روش میومکتومی فقط فیبروم خارج می‌شود و رحم باقی می مانداین بهترین انتخاب برای زنانی است که تصمیم به بچه دار شدن دارند.

در روش هیسترکتومی (عمل برداشت رحم)، رحم از طریق برشی بر روی بخش پایینی شکم، از راه واژن و یا از طریق لاپاراسکوپی خارج می‌شوداین عمل تنها راه حل دائمی برای فیبروم‌های رحمی است اما باید در نظر داشت که با این عمل توانائی بچه دار شدن فرد از بین می‌رودلذا برای افرادی که دیگر مایل به باروری نیستند، گزینه خوبی محسوب می‌شود.

در درمان فیبروم رحم از طریق آمبولی شریان رحمی، فیبروم از طریق قطع جریان خون، چروکیده می‌شودپس از انجام این عمل شانس بارداری کمتر و عوارض آن بیشتر از میومکتومی خواهد بود ولی عوارض جدی نادر است.

در روش جراحی فیبروم رحم با استفاده از امواج ماورای صوت فیبروم رحم را حرارت داده و خشک می‌کننداین روش برای کسانی که فیبروم رحم آن‌ ها متعدد بوده و یا در اعماق لگن، پشت روده‌ ها یا نزدیک به اعصاب ناحیه ساکروم، در بخش تحتانی ستون فقرات قرار دارد، توصیه نمی‌شود.

درمان گیاهی فیبروم رحم

یک داروی گیاهی برای فیبروم رحم برگ گردو استبرگ گردو نباید جوشانده شودمی توانید ۵ گرم از آن را در آب ریخته و بگذارید مدت ۱۲ ساعت بماندیا در مخلوط کن ۵ گرم برگ گردو را با یک لیوان آب مخلوط کرده و در طی ۲۴ ساعت نصف تا دو سوم آن را با کمی قند میل کنیداین کار را از روز پاک شدن یا ۵ روز بعد از شروع قاعدگی تا ۲۵ روز انجام دهیددر موقع استفاده از برگ گردو ممکن است قند شما افت کندبه همین دلیل آن را با کمی نبات میل کنید.

گیاه خرگوشک نیز یک داروی گیاهی برای فیبروم رحم استآن را بسوزانید و در حالی که دامن پوشیده‌اید با دود آن، ناحیه تناسلی خود را بخور دهیداین کار را تا مشاهده نتیجه این کار ادامه دهید.

ماهی هایی مانند ماهی تن و سالمون در کاهش التهاب فیبروم رحم و ناراحتی‌ ایجاد شده موثر هستند.

فیبر موجود در برنج سبوس دار سموم را از بدن دفع و میزان هورمون‌ های بدن را متعادل می‌کند.

سبزیجات ارگانیک مانند کلم بروکلی و اسفناج برای درمان فیبروم رحم مفید است.

مصرف یک قاشق سرکه سیب برای رفع و درمان خانگی فیبروم رحم مفید استبه منظوردرمان خانگی فیبروم رحم سرکه را با سالاد مخلوط کنید تا سیستم بدن پاک‌ سازی شود. تصفیه کلیه و کبد مهم‌ترین اقدام برای داشتن یک رحم سالم است.

زردچوبه آنزیم‌ حمایت کننده کبد را که برای سم زدایی بدن لازم است افزایش می‌دهداین ادویه تولید صفرا را که باعث کوچکی فیبروم می‌شود، افزایش می‌دهد.

افزودن ریشه قاصدک به یک فنجان آب داغ می‌تواند تولید صفرا را افزایش دهد که در نتیجه باعث پاک‌ سازی کبد و درمان گیاهی فیبروم رحم می‌شود.

گوشت بدون چربی یا گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی